מעטות הן הערים שכבשו את דמיונם ועוררו את רגשותיהם של אנשים כה רבים כפי שעשתה העיר ירושלים – המקום היחיד המקודש לשלוש הדתות המונותיאיסטיות. ירושלים של קדושה ושיגעון עוסק במבקרים שהגיעו אליה במהלך השנים מכל קצות תבל, איבדו את שפיות דעתם והפגינו מגוון התנהגויות מוזרות, שזכו לכינוי “תסמונת ירושלים”. גיבורי הספר הם נשים וגברים שבאו לעיר בעקבות חזיונות משיחיים או בחיפוש אחר זהותם העצמית. הספר מתאר את מצוקותיהם, את נסיבות הגעתם ואת השפעת הביקור על המשך חייהם. המחברים שבים אל העולם העכשווי רווי האלימות והטרור ומביאים את קורותיהם של יחידים ושל קבוצות קיצוניות שניסו תוך שימוש באלימות “להביא גאולה לעולם”, אך, אם חלילה היו מצליחים לממש את תוכניותיהם ההזויות, היו מובילים להרס ולחורבן. כמו כן, דנים המחברים באווירה שנוצרה לקראת בואו של המילניום השלישי, כאשר אמצעי התקשורת ליבו את החרדות של קבוצות בעלות חזונות אפוקליפטיים אזוטריים לציפייה ההזויה לבואו של עידן “קץ העולם”. במסע הרוחני, האנתרופולוגי וההיסטורי המרתק שאליו לוקחים המחברים את הקוראים, הדמות המרכזית היא ירושלים עצמה, כפי שהיא משתקפת בתודעתם של המבקרים בה, בחוויותיהם, ובחותם שהותירה עליהם מרגע שמבטם נח על מראותיה ורגליהם פסעו באתריה.

פרופ’ אליעזר ויצטום :הוא פסיכיאטר בכיר במרכז לבריאות הנפש בבאר-שבע ומכהן כפרופסור מן המניין באוניברסיטת בן-גוריון. הוא פרסם יותר מ-200 חיבורים מדעיים. ספריו האחרונים בעברית הם היבטים חברתיים, תרבותיים וקליניים של עולי אתיופיה בישראל, גאונות ושיגעון, נפש, אבל ושכול, והורדוס מלך רודף ורדוף, שזכה בפרס בהט בשנת תשס”ו.
ד”ר משה קליאן הוא הפסיכיאטר המחוזי של ירושלים. בעת היותו מתמחה בבית החולים “טלביה” בשנות השבעים של המאה העשרים פגש לראשונה תיירים מאושפזים ומאז הוא לומד את תופעת “תסמונת ירושלים”. הוא פרסם עשרות חיבורים בתחום הפסיכיאטריה משפטית ופסיכופתולוגיה של תיירים. בעבר כיהן כיו”ר סניף ירושלים של איגוד הפסיכיאטריה בישראל ויו”ר החברה לפסיכיאטריה משפטית בישראל.