‫האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה‬
‫יום עיון‬: ‫כשהחוץ נכנס פנימה‬
‫יום שישי ‪ 30‬אפריל ‪ 2010‬כפר המכביה ‪ ,‬רמת גן‬

‫נוהגים לחשוב על הכח המרפא של המפגש הטיפולי דרך הרחבת ההתבוננות של המטופל על עולמו‬ הפנימי‪ .‬הסביבה כמרחב הכרחי להתפתחות אנושית מופיעה אצל רבים‪ ,‬ביניהם ויניקוט ובולבי‪. ‬ויניקוט‬ ‫שדבר על ‪ facilitating environment‬הדגיש את הצמד אדם – סביבה כהרחבה של‬ תפיסתו את הצמד אם – תינוק‪ .‬המטפל לפי התפיסות ההתייחסותיות הוא לא רק דמות העברתית‪ ,‬יש‬ ‫לו גם מקום כמציאות של אדם מרגיש וחווה במפגש הטיפולי‪ .‬גם תפיסות במזרח מדגישות את יחסי‬ ‫הגומלין ההכרחיים עם המתרחש והמפציע בסביבת האדם וביקום בכלל‪.‬‬

ההנחה המרכזית של יום העיון היא שהמפגש הטיפולי נמצא ביחסי גומלין עם הסביבה‬ ‫והמציאות המורכבת בארצנו‪ .‬נרצה ללמוד ולחקור יחד את ההשלכות של יחסי גומלין‬ ‫אלו‪.‬‬

‫ביום העיון נכניס את "החוץ" פנימה דרך דיונים של המשתתפים סביב שולחנות עגולים‬ ‫אחרי כל הרצאה‪.‬‬

‫בתכנית‪:‬‬
תמורות והשפעות מפרספקטיבות כלכליות‪ ,‬מחקריות ואתיות על פסיכותרפיה עכשווית‬/ פרופ' גבי שפלר‬
‫פסיכותרפיה היא עיסוק שבהיווסדו ובתחילת התקיימותו לפני כ ‪ 115‬שנה התקיים בשאיפה לבידוד‬ מהעולם החיצוני‪ ,‬להאדרת המימד הפנטזמטי ולצמצום ההיבטים המציאותיים‪ .‬המרחב המבודד של‬ ‫הטיפול נפרץ במהלך השנים בצורות שונות‪ :‬חלקן אקראיות ונקודתיות בזמן‪ ,‬חלקן מתוכננות וארוכות‬ ‫טווח‪ .‬לשלוש מהאחרונות שמתרחשות בחמישים‪-‬שישים השנים האחרונות אתייחס בהרצאתי‪
:‬א‪.‬‬ ‫המחקר בפסיכותרפיה‪
ב‪ .‬ההתחשבות בהיבטים הכלכליים של הטיפול ועלויותיו‪
‬ג‪ .‬התייחסות לאירועים‬
‫בעלי משמעות אתית בטיפול‪ .‬בהרצאה אדון במשמעות החדירות המתוארות על הפסיכותרפיה כעיסוק‬ פרופסיונאלי‪.‬‬

Toward a New Definition of "Pnim‬‬" / ריקי ברנשטיין ‪MSW‬‬

The realities of life in Israel, particularly security issues, often intrude upon our ‫‪therapeutic space. How does this fact impact us inside? By "inside" I mean not‬‬  ‫‪just inside the therapy room, but inside our own bodies. Recent research on the‬‬ ‬ ‫‪brain indicates that physiological awareness is an important tool to enhance our‬‬ ‪therapeutic work.‬‬

הצל המסרב להיות מושלך‬/ ‫ד"ר ברוך כהנא‬
‫הפסיכולוגיה היונגיאנית מרבה לעסוק במושג ה'צל'‪ :‬שם המציין את אותם תכנים נפשיים אשר התרבות‬ דוחקת מן המודע ע"י ציונם כחלק מן ה'רוע'‪ .‬בכל תרבות ישנם תכנים אחרים המוגדרים כ'צל'‪ .‬ברוב‬ ‫המקרים‪ ,‬תכני ה'צל' מושלכים על קבוצה חברתית כלשהי‪ ,‬המסמלת עבורנו את ה'אחר' השנוא‪ -‬מצב‬ הגורם לחלק גדול מן העוינות המאפיינת את השיח הפוליטי‪ .‬אלא שבמקרים לא מעטים נוצר מצב שאי‬ ‫אפשר להשתמש בהשלכות מהסוג הזה‪ ,‬ואז האדם נאלץ להתמודד עם תכני הצל שהודחקו עד‬ ‫כה‪ .‬בהרצאה אביא דוגמא טיפולית למציאות כזו‪.‬‬

‫על טיפולים חוצי גבולות‪ :‬המקרה היהודי‪-‬ערבי‬/ פרופ' רמזי סלימאן ויפעת היבנר‬
‫ההרצאה תדון בהתקשרויות טיפוליות המתקיימות באזורי גבול שבין שתי קבוצות נבדלות סטאטוס‬ ‫הנמצאות במצב של קונפליקט‪ .‬נתמקד במקרה היהודי‪-‬הערבי ונעלה הרהורים הנסמכים על תובנות‬ ‫מתיאוריות פסיכולוגיות חברתיות‪ ,‬ובעיקר מתיאוריית הזהות החברתית‪ ,‬אודות אינטראקציות אסימטריות‬ ‫בהם המטפל הוא יהודי )משתייך לקבוצת הסטאטוס הגבוה( והמטופל הוא ערבי (משתייך לקבוצת‬ ‫הסטאטוס הנמוך)‪ ,‬וביחס לאינטראקציות בהם מתקיימת האסימטריה בכוון ההפוך (המטפל ערבי‬ ‫והמטופל יהודי)‪ .‬ביחס לשני מצבים אלה‪ ,‬נדון בהשפעתו של הקונפליקט הבין‪-‬קבוצתי על רבדים גלויים‬ וסמויים של התהליך הטיפולי‪ .‬בין היתר נצביע על מקורות של התנגדויות מצד המטופל ועל חסר אפשרי‬ ביכולתו של המטפל לאמץ את נקודת מבטו של המטופל‪ .‬ביחס לשני המצבים הנידונים יועלו מספר‬ הרהורים על הדרך והמידה שבהן ראוי שמטפלים "יכניסו את החוץ פנימה"‪.‬‬

החדר הלא אטום‪ -‬כניסתה של המציאות הישראלית לעבודה משפחתית‪ ,‬התפתחותית וזוגית‬/ גליה רבינוביץ‪.‬‬
‫אחת הדרכים להתבונן בפסיכותרפיה היא כתהליך של שיקום חופש הבחירה של האדם‪ ,‬תוך איתור‬ לעתים קרובות‪ ,‬בתהליך חקירה זה אנו‬ ‫וחקירה של אלטרנטיבות להתנהלות קשה ומכבידה בהווה‪.‬‬ מתעמקים גם בהגבלות על חופש הבחירה ובאי היכולת למצוא חלופות‪ .‬בטיפול משפחתי‪ ,‬חוויות‬ ‫אישיות של הורים יוצרות בחירות והגבלות על חופש בחירה עקב הגדרת מצבים כמסוכנים‪ ,‬מאיימים או‬ מקדמים וחיוניים‪ .‬חוויות הקשורות בשירות צבאי של אחד המבוגרים וחוויות הקשורות במקום העבודה‬ שלהם הם דוגמאות לכך‪ .‬בנוסף לכך מתקיימת העברה בין דורית של תחושות סכנה או הצלה‪ ,‬ובתהליך‬ זה‪ ,‬חוויות מציאותיות של סבים וסבתות משפיעים גם על נכדיהם‪ .‬בהרצאה יובאו דוגמאות מטיפול‬ במשפחות שבהן יש ילדים בעלי "שתיקה בבחירה" כביטוי לחוויות וחששות של הוריהם שצומחות‬ ‫במציאות חיינו פה‪.‬‬