ועד האיגוד: אריה אבנרי, ד"ר שרה אבין, גלית אבן חיים, מיכל בן עטר,
נעמה בר שדה, ד"ר לאוניד ברואודה, ימימה גולדברג, ריקי גוטליב,
מיריי דנון, ד"ר רבקה דוידוביץ אפשטין, יו"ר.
ועדת הביקורת: יפה גבעוני, חווה קרייסלר

לחברי האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה
ולמטפלים בתפוצת האיגוד,
שלום רב,

הגמשת המגבלות שהוטלו על הציבור בימים האחרונים, והחזרה ההדרגתית של המשק לשגרה, לצד מסרים מאיימים בהתפרצות נוספת של המגיפה  המלווים בסימון המבוגרים כ"אוכלוסייה בסיכון", מנכיחה את קיומה הצפוי ולאורך זמן של  "שגרת חרום" בחיינו.

ימים אלה מייצרים לא מעט בלבול,  קונפליקטים, תחושת תקיעות וחרדה לצד תחושות שחרור והקלה.

כל אחד מאתנו חווה  חוויות "שגרת חרום" בהתאם לעולמו הפנימי, הגנותיו ומצבו האישי, ובנוסף לרישום בתוכו של טראומות קולקטיביות.

יש החווים את החרדה והטלטלה הרגשית שמעוררים ימי קורונה, ואולי לא רק הם, במלוא
עוצמתם אך מרגישים בימים אלה כ"כמסומנים" ובודדים בחרדתם. יש החווים את ימי קורונה כהזדמנות להיות יותר ביחד, להתבוננות וחשבון נפש, כמנוע לשינוי ולמשמעות חדשה לחייהם, ויש מי שחוו את הבידוד הכפוי כנוח ומתקשים לחזור לשגרת החיים. יש המתמודדים כבר עתה עם שבר כלכלי והשלכותיו הפסיכולוגיות,  ואחרים מגיבים להגמשת ההגבלות בהכחשת נוכחות המגיפה ובביטול הנחיות הזהירות הנותרות.

תקופת "שגרת החרום" מאתגרת את "מרחב החופש" של כל אחד מאתנו, ואת יכולנו להקשיב לקולות האחרים ולקבל באמפטיה את "מרחב החופש" של האחר.

בטיפול, הגמשת ההנחיות מפחיתה את הכפייה של "החוץ" על "ה"setting"  הטיפולי, אך בה בעת,  המטפל חשוף לשאלות הקשורות למרחב החופש הפנימי שלו כמטפל, לצרכיו האישיים ולחרדותיו, ולשאלות ולבחירות מקצועיות ואתיות  (האם אני ממשיך לטפל מרחוק או חוזר לעבוד פנים אל פנים?  האם מתוך צרכים שלי? של המטופל? האם לקיים נוהל אחיד לכל המטופלים? עד כמה אני שבוי בחוויה ובתגובה שלי למצב?)

נראה כי האתגר מול מציאות חיים כה עוצמתית ודינמית,  טמון ביכולתנו להיות קשובים לתרגום הסמוי והסובייקטיבי של המטופלים ושלנו את חוויותינו מול המציאות המורכבת וה"לא נורמלית" של חיינו, בהתבוננות בתהליכים "תוך כדי תנועה", בגמישות ומתוך מגע אמפטי, ובכך, לנסות ולאפשר מרחבי תנועה וחופש בטיפול בימים אלה.

בכדי להמשיך ולהתבונן בסוגיות הטיפוליות בימים אלה, אנחנו נפתח מיד לאחר יום העצמאות את קבוצות ההדרכה וההתייעצות וכן את ההדרכה האישית בזום שהוצעו על ידי האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה ואיגוד הפסיכולוגים הקליניים בישראל.  בימים אלה אנו בקשר עם הפונים הרבים שבקשו להשתתף בקבוצות ובהדרכות.

וכן אנו מזמינים אתכם לקרוא את המאמר : "מדד הצורך בימי קורונה: פרספקטיבה של התמקמות", שנכתב על ידי חברת האיגוד, נעמה בר-שדה, המתייחס ל"מרחב החופש" של המטפל בימי קורונה דרך הפריזמה של האבחנה 'משאלה-צורך'.
למאמר: מדד הצורך בימי קורונה- פרספקטיבה של התמקמות- לחץ כאן

בנוסף, אנו מזמינים אתכם לקרוא את המאמר : "על סזורה מקבילה ועל הסמוי מהעין: הערות בימי מגיפה" שכתב צפריר סנדרוביץ.
למאמר: "על סזורה מקבילה ועל הסמוי מהעין: הערות בימי מגיפה"- לחץ כאן

אנו מצרפים לכם סרטון הרצאתו של ד"ר בועז שלגי: "מ- reliving  ל- relieving:
מקורה של התקווה במפגש הטיפולי"
. הרצאה שניתנה במסגרת יום העיון של האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה בנושא:" היבטים של תקווה בטיפול" ומדגישה את ההתמסרות המשותפת של המטפל והמטופל עם אזורי אימה כמייצרת תנועה ומשמעות.

 לסרטון ההרצאה: "מ- reliving  ל- relieving: מקורה של התקווה במפגש הטיפולי" - לחץ כאן

אנו מצרפים גם את סרטון הרצאתה של ד"ר דנה אמיר: "יחד עם זה שהיה דמיוני-היה זה עולם שנועצים בו שיניים":

האלביתי כמקור לתקווה. הרצאה שניתנה במסגרת יום העיון של האיגוד הישראלי לפסיכותרפיה בנושא:" היבטים של תקווה בטיפול" העוסקת בדיאלקטיקה שבין הביתי והאלביתי.
לסרטון ההרצאה: "יחד עם זה שהיה דמיוני-היה זה עולם שנועצים בו שיניים: האלביתי כמקור לתקווה"- לחץ כאן

ריכזנו עבורכם  חומרים ל"פסיכותרפיה בימי קורונה":
באתר האיגוד
ובדף הפייסבוק של האיגוד

לתשומת לבכם!
ההרשמה בבתי הספר המוכרים לפסיכותרפיה הוארכה לאור המצב

לפרטים והרשמה, לחצו על תכנית הבסיס המתאימה עבורכם
לאור המצב, הוארכה ההרשמה עד ל- 31.05

התכנית התלת שנתית החדשה לפסיכותרפיה פסיכואנליטית

של מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו

שמחים לבשר על פתיחת ההרשמה למחזור הראשון
שיחל לימודיו באוקטובר 2020
לאור המצב ההרשמה הוארכה עד ה-31 למאי, 2020

מטרות התכנית הן פיתוח והעמקת הידע התיאורטי והכישורים הקליניים לעוסקים בפסיכותרפיה, תוך הכרת ריבוי הגישות בפסיכואנליזה בת זמננו.

התכנית שמה דגש על פיתוח היכולת הקלינית, הטכניקה והנוכחות הטיפולית, לצד פיתוח החשיבה התאורטית. ברוח מכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו משלבת התכנית את הרחבת ההבנה הפסיכואנליטית דרך מפגש וחיבור ותחומי דעה נוספים, כמו גם התבונות ברלוונטיות של הפסיכואנליזה להבנת ההקשר התרבותי- חברתי כפי שהוא מופיע בקליניקה.

לפרטים נוספים והרשמה

בעקבות המצב, הארכנו את הרישום לתכניות הליבה בפסיכותרפיה
פסיכואנליטית באונ' תל אביב עד ה- 30.4.20

לפרטים והרשמה לחץ כאן

כתב העת "שיחות" – כתב עת ישראלי לפסיכותרפיה

מערכת "שיחות" פנתה לאנשי פסיכותרפיה, אנשים העובדים עם אוכלוסיות שונות ומתוך גישות תיאורטיות מגוונות, כדי שיעלו על הכתב את מחשבותיהם בתקופה זו.
רשימות אלו צורפו לחוברת מיוחדת של "שיחות בימי קורונה".
החוברת יוצאת לאור בנוסף לשלוש החוברות השנתיות, ומתפרסמת בפורמט אינטרנטי בלבד. באופן יוצא דופן, החוברת פתוחה לקריאה לכל קהילת המטפלים והחוקרים, ולא רק למנויי כתב  העת "שיחות". זאת, כדי  לאפשר, בימים אלה, גישה לכל מי שחשוב לו/ה להיות חלק מתהליך החשיבה והחוויה שחוברת זו מייצרת. את החוברת ניתן למצוא באתר שיחות:

קישור לאתר שיחות
קישור ישיר לחוברת